Siden er vist

5. november 2012

“Det usynlige barnet”

 Tove Jansson: “Det usynlige barnet”

DET USYNLIGE BARNET

En mørk regnværskveld satt Mummifamilien rundt verandabordet og renset sopp. Hele bordet var dekket av gamle aviser og midt på stod parafinlampen. Men det var mørkt i alle kroker.
- My har plukket pepperrisker igjen, sa Mummipappa. – I fjor plukket hun fluesopp.
- Vi får håpe det blir kantareller til neste år, sa Mummimamma. – Eller i hvert fall vinrøde kremler.
- Det er alltid fint å leve i håpet, bemerket Lille My og kniste for seg selv.
De fortsatte å rense i fredelig taushet.
Plutselig hørte de noen lette slag på ruten, og uten å vente kom Too-tikki inn på verandaen og ristet vannet av regnfrakken. Så holdt hun døren åpen og lokket ut i regnet: – Kom, kom.
- Hvem er det du har med deg, spurte Mummitrollet.
- Det er Ninni, sa Too-tikki. – Ungen heter Ninni. Hun holdt døren åpen enda en stund og ventet. Ingen kom.
- Vel, sa Too-tikki og trakk på skuldrene. – Hun kan jo holde seg der ute hvis hun er så sjenert.
- Men blir hun ikke våt, spurte Mummitrollets mamma.
- Jeg vet ikke om det gjør så mye når man er usynlig, svarte Too-tikki og gikk bort og satte seg ved bordet. Familien holdt opp å rense og ventet på en forklaring.
- Dere vet jo at folk lett kan bli usynlige hvis man skremmer dem ofte nok, sa Too-tikki og spiste en røyksopp som lignet en søt liten snøball. – Vel. Denne Ninni ble skremt på en gal måte av en tante som hadde tatt seg av henne enda hun ikke var glad i henne. Jeg har truffet tanten og hun var nifs. Ikke sint, skjønner dere, sinne kan en forstå. Hun var bare iskald og ironisk.
- Hva er ironisk, spurte Mummitrollet.
- Vel, tenk deg at du snubler på en sleipsopp og detter midt opp i den rensede soppen, sa Too-tikki. – Det naturlige ville jo være at mammaen din ble sint. Men nei, det blir hun ikke. I stedet sier hun, kjølig og knusende: Jeg forstår at dette er din oppfatning av dans, men jeg ville være takknemlig hvis du ikke gjorde det i maten. Sånn, omtrent.
- Fy, så vemmelig, sa Mummitrollet.
- Ja, ikke sant, sa Too-tikki. – Og det var akkurat sånn denne tanten pleide å gjøre. Hun var ironisk fra morgen til kveld, og til slutt begynte ungen å blekne i konturene og bli usynlig. Sist fredag kunne man ikke se henne i det hele tatt. Tanten gav henne til meg og sa at hun virkelig ikke kunne ta seg av slektninger som hun ikke engang kunne få øye på.
- Og hva gjorde du med tanten, spurte My med øynene på stilker. – Du julte henne vel opp?
- Det lønner seg ikke med ironiske mennesker, sa Too-tikki. – Jeg tok Ninni med meg hjem. Og nå har jeg tatt ungen med meg hit for at dere skal gjøre henne synlig igjen.
Det ble en liten pause.
Bare regnet plasket på verandataket. Alle stirret på Too-tikki og tenkte.
- Sier hun noe, spurte Mummipappa.
- Nei. Men tanten har hengt en bjelle rundt halsen på henne for å vite hvor hun er.
Too-tikki reiste seg og lukket opp døren igjen.
- Ninni! ropte hun ut i mørket.
Den svale og kjølige lukten av høst kom inn på verandaen, og en firkant av lys falt på det våte gresset. Om en stund begynte en bjelle å klinge der ute, nølende – lyden kom opp trappen og forsvant. Et stykke over gulvet hang en liten sølvbjelle i luften på et svart bånd. Ninni hadde tydeligvis meget tynn hals.
- Jaha, sa Too-tikki. – Dette er din nye familie. De er litt dumme av og til, men stort sett nokså hyggelige.
- Gi ungen en stol, sa Mummipappa. – Kan hun rense sopp? – jeg vet ingenting om Ninni, forsikret Too-tikki. – jeg bare tok henne med hit. Nå har jeg litt annet å gjøre. Kom innom en dag og fortell hvordan det går. Hei sålenge.
Da Too-tikki hadde gått, satt familien helt stille og stirret på den tomme stolen og sølvbjellen. Etter en stund løftet en av kantarellene seg langsomt i luften. Granbar ogjord ble pirket bort av usynlige hender, og til slutt ble soppen skåret i småbiter og svevde ned i skålen. En ny sopp seilte opp i luften.
- Spennende! sa My imponert. – Prøv å gi henne noe å spise. Jeg skulle ha lyst til å se om det synes når det farer ned i magen.
- Kan dere begripe hvordan vi skal få henne synlig igjen, utbrøt Mummipappa bekymret.
- Burde vi gå til en doktor?
- Det tror jeg ikke, sa Mummimamma. – Kanskje hun gjerne vil være usynlig en stund. Too-tikki sa at hun er sjenert. Jeg tror det er best å la ungen være i fred til vi finner på noe bedre.
Og slik ble det.

Ingen kommentarer: